Infobrev om Va-frågan-KSF-20260509.pdf
Informationsbrev från Käringöns Samfällighetsförening
Bilagor finns till detta, se ovan.
maj 2026
”Det här brevet innehåller viktig information om Va-frågan, där du som fastighetsägare nu blir allt mer involverad. Kommunens informationsutskick har väckt frågor, som vi här försöker ge svar på och vägledning kring.
Var ska förbindelsepunkten ligga och var slutar mitt ansvar när kommunen tar över?
Enligt Vattentjänstlagen, LAV 12 § ska förbindelsepunkten finnas i fastighetens omedelbara närhet, om det inte finns särskilda skäl för en annan placering. Förbindelsepunkten är den juridiska gränsen mellan kommunens allmänna anläggning och dina privata ledningar. Förbindelsepunkten behöver inte vara synlig ovan mark och behöver inte vara där avstängningskranen är belägen.
Ska jag låta kommunen lösa in mina privata ledningar eller ej?
Orust kommun har ett föreläggande från Länsstyrelsen att ordna en allmän Va-anläggning för fastigheterna på Käringön senast 31 december 2024.
Om det finns en enskild anläggning (dina privata ledningar och andra anordningar) som kan användas i den allmänna va-anläggningen, är du enligt LAV 39 § skyldig att, om Orust kommun begär det, mot skälig ersättning låta den enskilda anläggningen ingå i den ”nya” allmänna va-anläggningen som kommunen framöver ska ansvara för. Det är kommunen som ska tala om för dig om de avser att använda dina ledningar.
Vi har frågat både föreningens konsult och advokat om fördelar respektive nackdelar med inlösen av de privata ledningarna samt frågan om Orust kommun har rätt att ta ut extra avgifter av de fastighetsägare som löser in sina ledningar.
Svaret från båda är att inlösen av enskilda ledningar är generellt fördelaktigt för fastighetsägarna. Du rekommenderas att ha förbindelsepunkt i nära anslutning till din fastighet. Du slipper då allt ansvar och alla kostnader i framtiden för ledningen. Läs mer i två bifogade dokument.
Vad händer om jag behåller mina privata ledningar?
Då får du hantera och bekosta skador, frysningar och stopp själv. Du får också bekosta elen om du har värmekabel. Det kan också bli diskussioner om du i framtiden säljer ditt hus.
Vad händer om kommunen inte vill ta över min ledning?
Då gäller LAV 40 § som säger att om en enskild anläggning blir onyttig till följd av att kommunen ordnar eller utvidgar en allmän va-anläggning, skall huvudmannen betala skälig ersättning till den enskilda anläggningens ägare.
Leta fram underlag om din fastighets egna ledningar
Följ kommunens uppmaning att ta fram underlag för inlösen av fastighetens privata VA-ledningar och andra anordningar. Som vi skrev i förra informationsbrevet kan det till exempel handla om karta, beskrivning av ledningarnas typ och material, förläggningsdjup, eventuell eluppvärmning, inspektionsbrunnar, pump med mera.
Här är några tips om hur du kan gå till väga:
- Ta fram sparade handlingar, till exempel VA-bygglov, beslut om anslutning till vatten- och/eller avloppsledning, underlag till eller från entreprenörer du anlitat, fakturaunderlag, foton och annan dokumentation.
- Om du saknar VA-bygglov eller beslut om anslutning till vatten- och/eller avloppsledning kan du pröva att begära ut dessa handlingar från Orust kommun.
- Prata gärna med grannar och andra på ön som kan ha kompletterande uppgifter.
- Kolla ditt eget hus. Var går vattenledningen in och avloppet ut. Var ansluter dina privata/enskilda ledningar till samfällighetens gemensamma system?
Kommunen räknar med att ansluta ett 50-tal fastigheter under hösten
Vid styrelsens senaste möte med kommunen uppgav VA-handläggarna att de kommer att starta med ”enklare fall” efter sommaren. De kommer att göra platsbesök, ta fram egna underlag och diskutera med respektive fastighetsägare om ledningarnas standard, längd, läge, ålderoch om de kommer att användas eller byggas nytt. I några fall kan det bli aktuellt med nya sträckningar. Förutom värdering och inlösen kommer samråd att ske kring den juridiska gränsen (förbindelsepunkten). Detta är processer som du som fastighetsägare själv har ansvar för.
Överlåtelsen av samfällighetens anläggning förväntas ske efter sommaren
Kommunen och vi i föreningen har tagit fram var sitt förslag på överlåtelseavtal för samfällighetens anläggning, som vi nu ska foga samman till ett. Detta räknar vi med att få beslut om på årsstämman i slutet av juli. Detta gäller den anläggning som Mark- och miljödomstolen tog beslut om 16 januari.
Lantmäteriet har också påbörjat ett ärende med avveckling av samfällighetens VA-anläggning Käringön ga:1. Ett beslut här krävs inom ramen för Anläggningslagen för att kommunen ska kunna ta över praktiskt och juridiskt.
Hus och byggnader på arrende och servitut
Kommunens informationsbrev innehåller uppgifter om att Hus och byggnader på arrende och servitut behöver ansöka om anslutning till kommunalt vatten och avlopp igen. De flesta av dessa byggnader är sedan länge anslutna. Styrelsens uppfattning är att detta förfarande strider mot grundläggande principer. Beviljad rätt att ansluta kan inte tas bort om förutsättningarna är de samma. Vi återkommer när vi fått fram mer information i denna fråga.
Styrelsen för Käringöns Samfällighetsförening”
Kommunens övertagande av Va-anläggningen i domstol 10 – 11 november
Det kommer att dröja till tidigast årsskiftet 2025/26 innan Orust kommun kommer att ta över föreningens Va-anläggning på Käringön. Förra veckan var parterna kallade till Mark- och miljödomstolen i Vänersborg. Orust kommun och vi i samfälligheten står fortfarande långt ifrån varandra. De stora tvistefrågorna är anläggningens status, ingående delars livslängd, beräkningsmetod och i slutändan till vilket belopp anläggningen ska värderas till.
Mark- och miljödomstolen har nu planerat in tid för huvudförhandlingar till 10 – 11 november. Fram till dess kommer parterna att lämna skriftliga yttranden.
Beroende på utfallet efter huvudförhandlingen kan en kommande dom från mark- och miljödomstolen överklagas till mark- och miljööverdomstolen i Stockholm, vilket i sådant fall innebär att avgörandet av värderingsfrågan skjuts upp ytterligare.
Kommunen kritiserar anläggningens standard – planerar att spränga till frostfritt djup
I domstolen framförde Orust kommun en rad synpunkter på föreningens Va-anläggning. Av kommunens skriftliga yttrande framgår också att man anser sig behöva utföra omfattande åtgärder på ledningsnätet för att de ska hålla kommunal standard. Ledningar som idag inte ligger på frostsäkert djup kommer succesivt att behöva läggas om, skriver kommunen. Eftersom Käringön består av berg innebär det enligt kommunen att man kommer att behöva spränga för att anlägga ledningar på frostsäkert djup.
Föreningen har fortsatt ansvar för Va-anläggningen hela 2025
Enligt föreläggande från Länsstyrelsen skulle Orust kommun ha tagit över ansvaret för vatten och avlopp på Käringön senast sista december 2024. Länsstyrelsen har nu accepterat att övertagandet sker först när Orust kommun och Käringön samfällighetsförening har kommit överens om villkoren för övertagandet. Eftersom huvudförhandlingarna i Mark- och miljödomstolen är utsatta till 10 – 11 november kommer en färdig dom att fastställas först runt årsskiftet.
Va-anläggningen drivs alltså fortsatt av samfällighetsföreningen, och kommer att göra det, fram till att ett övertagande har ägt rum. Kommunen har, som vi tidigare informerat om, inte heller för avsikt att skicka ut fakturor på anläggningsavgifter förrän efter att överlåtelsen är klar.
Samfälligheten fortsätter med driften av Va-anläggningen
Driften och ansvaret för Va-anläggningen på Käringön kommer att skötas av samfälligheten fram till att Mark- och miljödomstolen sagt sitt och ett överlåtelseavtal är skrivet mellan KSF och Orust kommun.
Föreningen Rättvist Vatten förbereder
De flesta av er är också med i Rättvist Vatten. Medlemstillströmningen är god, men några
fastigheter saknas. För att du ska kunna tillgodoräkna dig juridiskt stöd som RVK nu håller på att etablera via Lindahls advokatbyrå behöver du betala medlemsavgift och ekonomisk insats på sammanlagt 1 500 kronor. För närvarande jobbar både samfälligheten och Rättvist Vatten med Va-frågan. Rättvist Vatten hanterar kommande avgifter och enskilda fastighetsägarnas relation till kommunen och KSF hanterar föreningens (anläggningsägarens) relation till kommunen. Har du frågor om Rättvist Vatten skriv till rattvistvatten@gmail.com
Förbindelsepunkterna
Många, men inte alla, har fått brev från kommunen med förslag på var förbindelsepunkten, det vill säga den juridiska gränsen mellan kommunens ansvar och fastighetsägarens ansvar för vatten- och avloppsledningarna. Kommunen skriver i brev till oss och Rättvist Vatten att man har för avsikt att placera förbindelsepunkten så nära fastigheten som möjligt men kan komma att göra avsteg från detta beroende på vilka möjligheter som finns vid varje fastighet. Några fastighetsägare som ställt frågor har också fått veta att om kommunen ska ta över någon fastighetsägares egna servisledningar kommer en ersättning att betalas direkt till den fastighetsägaren.
Om förbindelsepunkten flyttas in till huslivet får kommunen å andra sidan större ansvar och
högre kostnader, vilket då också motiverar en högre anslutningsavgift. Situationen varierar från fastighet till fastighet och beskeden från kommunen är inte glasklara.
Precis som sagts tidigare till er som är medlemmar i Rättvist Vatten är det upp till varje enskild fastighetsägare att avgöra om man vill invända mot den föreslagna förbindelsepunkten eller inte.
Va-frågan i Förvaltningsrätten och Mark- och miljödomstolen
Efter påminnelse har nu Orust kommun genom sin advokat svarat Förvaltningsrätten. Advokaten anser att politikerna i kommunfullmäktige tagit ett på alla sätt lagligt beslut och att överklagan, som fastighetsägarna på Käringön gjort, ska avslås. Nu är det upp till Förvaltningsdomstolen att göra sin tolkning och därefter ta beslut.
Under hösten stämde Orust kommun samfälligheten vid Mark- och miljödomstolen i Vänersborg angående överlåtelsen av föreningens Va-anläggning. Den 13 december lämnade KSF via vår advokatbyrå in föreningens svar. Överlåtelsen av anläggningen till kommunen har föreningen formellt inget att invända emot, men yrkar på 13,8 miljoner kronor eller det belopp domstolen bestämmer i ersättning.
Föreningen har en rad invändningar emot hur Orust kommun gjort sin värdering. Vi kritiserar deras felaktiga beskrivning av rättsläget, att kommunen inte kunnat visa några underlag, att man gör schablonbedömningar och använder fel metoder vid värderingen av vår anläggning.
Svaromålet är på tio sidor samt 70 sidor med sakkunnigutlåtande och bilagor. Hur den fortsatta processen tidsmässigt ser ut är i dagsläget svårt att säga.
Va-frågan i Mark- och miljödomstolen och Förvaltningsrätten
Den mycket komplicerade hanteringen av öns vatten- och avloppsförsörjning fortsätter. Som bekant är Orust kommun av Länsstyrelsen ålagda att ta över anläggningen, och i samband med detta tvistar kommunen och KSF om villkoren för övertagandet.
Sedan vi informerade senast kan vi rapportera att kommunen har stämt KSF vid Mark- och miljödomstolen i Vänersborg angående överlåtelsen av föreningens Va-anläggning. Styrelsen har anlitat Lindahls advokatbyrå som ombud. Processen väntas pågå under ett antal månader, och innan frågan om övertagandet är slutligt avgjord kommer inte kommunen att kunna ställa några ekonomiska krav på fastighetsägarna.
Hela 316(!) privatpersoner/fastighetsägare har lämnat in överklagande till Förvaltningsrätten gällande lagligheten i kommunens beslut i frågan om fulla anläggningsavgifter. Orust kommun ska svara domstolen senast 8 november. Handläggningstiden är normalt 1 – 3 månader.
